Den här sidan använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Sydostlänken

Sydostlänken

Sydostlänken

Publicerad 11 jun, 2018

Full pott för Blekinge i regeringens nya infrastrukturplan

Den 4 juni presenterade regeringen den nationella infrastrukturplanen för 2018-2029 i sin helhet. Med i planen finns satsningar i Blekinge på över 3,5 miljarder.

Förutom Sydostlänken finns även de övriga tre projekt som diskuterats i Blekinge med i planen. Det handlar om investeringar på E22 mellan Ronneby Öst – Nättraby och Lösen – Jämjö samt mötesspår på Kustbanan vid Kallinge.

- Beskedet från regeringen är mycket positivt för Blekinge. Staten investerar drygt 3,5 miljarder i länets infrastruktur, säger Christina Mattisson, regionstyrelsens ordförande. Detta är helt enkelt full pott för oss.

Arbetet med satsningar på Blekinges infrastruktur har pågått under en lång tid. Först genom att ena regionen kring tydliga prioriteringar och sedan genom att förankra dessa i ett sydsvenskt samarbete.

- Det är många som varit delaktiga i det arbete vi idag ser frukten av, säger Christina Mattisson. Vi har tagit frågorna steg för steg närmare ett förverkligande eftersom vi vet att det är avgörande för länets utveckling att vi har en bra infrastruktur.

Infrastrukturplaneringen i Sverige har länge dominerats av att stråken går från nordost till sydväst. Trafikverkets egen kapacitetsutredning visar dock att redan år 2030 kommer mängden gods österut vara större än den som går västerut.

- Även om detta är en väldigt glädjande dag för Blekinge ska det också framhållas att detta är viktiga investeringar för hela landet. Genom Sydostlänken kommer kapaciteten i godshantering på tåg ökas rejält. Dessutom innebär den att vi avlastar andra banor så persontrafiken blir mer robust och resenärerna kan återfå tilliten till tågtrafiken, fortsätter Christina Mattisson.

En utbyggd E22 innebär även att vägkapaciteten till exporthamnarna i Karlskrona och Karlshamn stärks, vilket är avgörande för att kunna möta det ökade transportbehovet.